با توجه به گسترش فضای کسب و کارهای اینترنتی و خرید و فروشهای آنلاین، امنیت فروشگاه اینترنتی از اهمیت ویژهای برخوردار است. تمام کسانی که در پروسه خرید اینترنتی به نوعی دخیل هستند بابت امنیت نگران اند. اهمیت این موضوع برای صاحبان کسب و کارها و مدیران پررنگ تر است. اصولا اکثرا شرکتها و کسب و کارها نیز به صورت آنلاین خرید میکنند و کارکنان آنها اغلب خریدهای مرتبط با کسب و کار را از طریق کارت اعتباری شرکت انجام میدهند.
به عنوان مثال شرکای تجاری که در خردهفروشیهای آنلاین شرکت میکنند به مرحله سبد خرید مجازی میرسند و تمام اطلاعات کارت اعتباری خود را در خطوط پرداخت وارد میکنند، بنابراین واقعا حق دارند که نسبت به امنیت فروشگاه اینترنتی نگران باشند. در نتیجه موضوع امنیت هم برای خریداران و هم برای صاحبان کسب وکار بسیار اهمیت دارد.
امنیت فروشگاه اینترنتی
مهمترین مسئله امنیت فروشگاه اینترنتی خرید کردن مشتریان است. اطلاعات شخصی، اطلاعات مالی و جزئیات مربوط به کارتهای پرداخت، حساب و… بسیار حساس هستند و نباید فاش شوند. یکی از کوچکترین کارهایی که صاحب کسب و کار باید به آن دقت کند ارائه راهنماییهای لازم مانند توصیه بروزرسانی مرورگر، استفاده از صفحه کلید مخصوص برای وارد کردن اطلاعات و… در پروسه خرید آنلاین است. میزان رضایت خریدار، امنیت پرداخت و… بسیار مهم هستند. رفتار خریدار و اشتباهات او میتواند موجب تزلزل امنیت فروشگاه اینترنتی و اعتبار آن شود.
اهمیت امنیت فروشگاه اینترنتی
همانطور که بِن رُسی در عصر اطلاعات گزارش کرده است، مطالعات اخیر و تحقیقات بر روی شرکتهای پرداخت نشان میدهد که ۲۴ درصد از خریداران آنلاین در سراسر جهان در صورت عدم اطمینان از امنیت فروشگاه اینترنتی از مراحل خرید آنلاین صرف نظر میکنند. جلب اعتماد شامل بازدید وبسایت، بررسی اطلاعات محصولات تا نمادهای مخصوص فروشگاههای آنلاین و… است.
خریداران در مورد مقوله امنیت بسیار محتاط و ریزبین هستند مطالعات نشان میدهد حداقل یک چهارم از خریداران قبل از خرید، به بررسی امنیت و تحقیق در مورد فروشگاه میپردازند. این موضوع در فروشگاههای اینترنتی توسعهیافته و در حال رشد به وفور به چشم میخورد.
تامین امنیت فروشگاه و جلب رضایت مشتریان
خریداران در هر مرحله از مسیر خرید اینترنتی، به دنبال سیگنالهای امنیتی هستند. کسب و کارهای هوشمند بستری را برای ارائه نکات امنیتی به خریداران فراهم میکنند. توصیههای هوشمندانه و راهنمایی کارمندان بخش پشتیبانی خرید، میتواند یک سیگنال با تاثیر بالا در جلب اعتماد خریداران باشد.
مایک هومنیک یک راهنمای امنیتی ارائه داده است که در ادامه به چند مورد از مهمترین آنها اشاره میکنیم.
- در همه فروشگاهها و کسب وکارها، شهرت نام تجاری اولین سیگنال برای جلب اعتماد خریداران است که بر رفتار و تصمیم آنها تاثیر میگذارد.
- دومین سیگنال، نماد قفل کوچک زرد رنگ در نوار آدرس وب سایت است که نشان دهنده وضعیت پروتکل HTTPS است. وجود قفل سبز رنگ نشان میدهد که از روش رمزگذاری اطلاعات SSL (Secure Sockets Layer) استفاده میکنید و انتقال اطلاعات با امنیت بالاتری صورت میپذیرد. شرکتهایی که هنوز SSL خود را فعال نکرده اند، مشتریان حساس به امنیت و آگاه را از دست نمیدهند، بلکه مشتریان فعلی خود را در معرض خطر قرار میدهند.
- مصرف کنندگان و خریداران از ارائه صریح اطلاعات پرهیز میکنند بنابراین بدون نیاز به اطلاعات و برای جلب اعتماد و جذب مشتری باید به صورت کاملا صریح و شفاف پاسخگوی سوالات مشتریان باشید.
- در پایان پروسه خرید آنلاین، مشتریان باید مطمئن شوند که خرید آنها نهایی شده است و در صورت عدم دریافت محصول چه کاری باید انجام دهند. تمام این موارد باید به صورت مستند و کاملا شفاف ذکر شده باشد.
توجه به تکنولوژیهای در حال رشد
چشمانداز امنیت فروشگاه اینترنتی پیوسته در حال توسعه است، به عنوان صاحب یک فروشگاه برای بهبود وضعیت فروش باید از فراهم ساختن امنیت لازم برای خریدارانی که از تلفن همراه استفاده میکنند، غافل نشوید. باید نکات و اقدامات لازم را در نظر بگیرید تا امنیت کاربران استفاده کننده از موبایل یا کاربران با سیستم عاملهای مختلف فراهم شود. امنیت و اعتبار فروشگاه موجب تمایز آن با رقبا خواهد شد.
مورد قابل ذکر دیگر در زمینه فناوری، امنیت کارتهای پرداخت در مرحلهی خرید است. همانطور که ایان بارکر در BetaNews خاطر نشان کرد، چهارچوب و استانداردهای امنیت صنعت کارتهای پرداخت (PCI) به طور مداوم در حال ارتقاء است. استانداردهای امنیتی دادههای کارتهای پرداخت به نام PCI DSS به طور پیوسته در حال گسترش هستند. شرکتها با پیروی از PCI DSS مؤثرتر عمل میکنند، شرکتهایی که همگام با استانداردها حرکت نمیکنند، خود و مشتریان خود را در معرض خطر قرار میدهند.
برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.