تجربیات کسب و کارها نشان داده که چشم انداز دیجیتال به سرعت در حال تغییر است. شاید این مورد در بهینهسازی موتورهای جستجو و تکنیکهای سئو نیز استثنا نیست. سرعت تغییرات چنان بالا است که همیشه باید بروز باشید و از ترفندهای جدید کمک بگیرید. همگام بودن با الگوریتمها و بروزرسانیهای موتورهای جستجو موجب میشود که در مسیر پیشرفت قرار بگیرید.
تکنیکهای سئو
همانطور که ذکر کردیم راهکارها به سرعت در حال بروزرسانی هستند و راهکاری که چندین سال قبل، جزء بهترین تکنیکها بوده شاید امروز یک تکنیک ابتدایی و ساده باشد! بنابراین همواره باید در تلاش باشید تا با علم روز همگام شوید. در ادامه به بررسی ۸ مورد از تکنیکهای سئو خواهیم پرداخت که در سال جدید بیش از سایر موارد مورد توجه قرار خواهند گرفت.
۱- Mobile-First Indexing
اگر برای وبسایت خود دو نسخه تهیه کرده باشید (نسخه تلفن همراه و نسخه معمول)، Google شروع به ایندکس محتویات نسخه تلفن همراه شما خواهد کرد. نکته بسیار مهم این است که نسخه متعلق به تلفن همراه را باید واکنشگرا در نظر بگیرید. طی چندین سال اخیر موتور جستجوی گوگل تغییراتی را در الگوریتمهای خود صورت داده که وبسایتهای موبایل فرندلی به دلیل رضایت کاربران، در موقعیت بهتری قرار گرفتهاند. طبق گزارشات، در سال ۲۰۱۷ بیش از ۵۰٪ از جستجوها از طریق دستگاههای تلفن همراه انجام شده است.
در حال حاضر موتور جستجوی گوگل در حال تکمیل نمایهسازی تلفن همراه یا Mobile-First Indexing است. اساسا گوگل به نسخه مخصوص تلفن همراه نیز توجه ویژهای دارد اینطور به نظر میرسد که رباتها ابتدا نسخه موبایل و سپس نسخه دسکتاپ را کراول میکنند.
برای کمپانیهای بزرگ تنها داشتن یک نسخه موبایلفرندلی و رسپانسیو کافی نیست. با توجه به افزایش میزان جستجوها از طریق تلفنهای همراه، آمادهسازی وبسایت و فراهم سازی شرایط مناسب برای کاربرانی که از تلفن همراه استفاده میکنند بسیار خوب است.
۲- حضور در نتایج موتورهای جستجو (SERP)
پس از جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر خود در موتورهای جستجو، شاهد بیش از دهها نتیجه خواهید بود. جستجو در گوگل یا بینگ محتوای متنوعی را ارائه میدهد، از جمله تصاویر، متن، ویدیو، فرومها، سوالات مرتبط و… اینکه بتوانید در میان نتایج جستجو ظاهر شوید موفقیت بسیار بزرگی است. استراتژی SEO شما باید شامل محتوای عالی و همچنین تخصص فنی باشد.
ورود به نتایج ابتدایی موتور جستجوی گوگل و ثابت ماندن کار سادهای نیست ولی به کمک یک برنامه قوی SEO میتوانید موفق شوید. اگر قبلا برای برخی کلمات کلیدی رتبه خوبی داشتهاید ولی در حال حاضر موقعیت آنها نزول یافته به کمک روشهای بهینهسازی محتوا میتوانید جایگاه قبلی خود را به دست آورید. توجه به اینگونه موارد علاوه بر بهبود موقعیت باعث قویتر شدن وبسایت شما خواهد شد.
۳- شخصیسازی سئو
گاهی اوقات ممکن است کاربران با جستجوهای مشابه نتایج متفاوتی دریافت کنند. نکته مهم برای صاحبان وبسایتها این است که اگر محتوای باکیفیت،متناسب و مرتبط با کلمه کلیدی خود ارائه میدهند نباید نگرانی داشته باشند. هدف نهایی موتور جستجو یافتن بهترین محتوا برای کاربران است بنابراین به جای موتور جستجو، کاربران هدف را در نظر بگیرید و برای کاربران محتوا ارائه دهید نه برای جلب توجه موتورهای جستجو!
گوگل و سایر موتورهای جستجو با استفاده از روشهای شخصیتشناسی به دنبال یافتن نتایج دقیقتر برای کاربران خود هستند که با رفتار و ویژگیهای کاربران سر و کار دارد. شخصیتشناسی افراد در جستجوگرها بسیار شایع شده است. بازاریابان دیجیتال دارای اطلاعات متنوعی نسبت به مخاطبان هدف هستند. با استفاده از ویژگیهای جمعیتشناسی، روانشناختیهای مرتبط با کار و حتی شخصیسازی روانشناختی قادر به تشخیص شخصیت مشترکین خود هستند. این سطح ازشخصیسازی به ما کمک میکند که نه تنها دقیقتر به مشتریان خود رسیدگی کنیم بلکه احتمال تبدیل مشتری بالقوه به مشتری هدف نیز افزایش مییابد همچنین یک تجربه کاربری مناسب در وبسایت خود ارائه میکنیم.
توجه ویژه به ویژگی و نیازها برای هر دو طرف بازدیدکننده و صاحب کسب و کار سودمند است. در نهایت این تلاشها موجب ایجاد یک تجربه غنیتر برای کاربر و ROI بالاتر خواهند شد.
۴- جستجوی صوتی
همانطور که میدانید جستجوی صوتی در بستر Siri، Alexa و Google Assistant روزبهروز در حال افزایش است. سوال اینجاست که جستجوی صوتی از چه جهت حائز اهمیت است؟ اگر یک شیوه مناسب برای بهینهسازی جستجوی صوتی اتخاذ کنید، میتوانید رقبای خود را به چالش بکشید و نسبت به آنها برتری پیدا کنید.
با افزایش روافزون دستگاههای هوش مصنوعی مانند الکسا، سیری و دیگر دستیارهای هوشمند، جستجوی صوتی روز به روز شایعتر میشوند. مطالعات نشان میدهد که بیش از ۴۰ درصد از بزرگسالان از جستجوی صوتی استفاده میکنند. پیشبینی میشود که تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۵۰ درصد از جستجوها از طریق صوت صورت میگیرد. جستجوی صوتی برای تفسیر موضوع مورد نظر کاربر طراحی شده است، بنابراین موضوع بسیار مهم و مبنا در ارتباط با جستجوگرها و بهینهسازی محتوای صوتی، سوالات کاربران است که از شما میپرسند. محتوایی که به طور واضح به پرسش کاربر پاسخ دهد و حاوی کلمات کلیدی باشد، در نتایج بالاتر جستجوی صوتی خواهد بود.
۵- سئو ویدیو
یوتیوب و وبسایتهای حاوی ویدیوهای متنوع مورد توجه موتورهای جستجو قرار دارند و کمکم خود به عنوان یک منبع کامل شناخته میشوند. با توجه به مسئله محبوبیت ویدیو بین کاربران و توجه موتورهای جستجو به آن، میتوانید با سرمایهگذاری در بخش ویدئوهای با کیفیت، سئو وبسایت خود را بهبود دهید.
یکی از تکنیکهای سئو استفاده از ویدیو در وبسایت است. جالب است بدانید که YouTube در حال تبدیل شدن به دومین موتور جستجوی جهان است. با توجه به این موضوع، پیشبینی میشود که تا سال ۲۰۲۱ بیش از ۸۰ درصد از کل ترافیک آنلاین به ویدیو تعلق خواهد گرفت. بر اساس تحقیق و پژوهشی که در سال ۲۰۱۶ توسط SmallBizTrends صورت گرفته، وبسایتهای حاوی محتوای ویدیویی دارای ۴۱٪ افزایش ترافیک نسبت به بقیه هستند. ویدئو ترافیک ارگانیک را تا ۱۵۷٪ افزایش میدهد.
موارد ذکر شده اعداد قابل توجهی هستند که نباید نادیده گرفته شوند. علاوهبر انتشار ویدیو در آپارات، یوتیوب و… درج ویدیوهای باکیفیت بین محتوای متنی میتواند به موجب افزایش ترافیک وبسایت شود. درج ویدیو علاوهبر افزایش ترافیک موجب میشود که کاربران زمان بیشتری را در وبسایت شما سپری کنند. این افزایش زمان ماندگاری کاربران در وبسایت موجب بهبود جایگاه سایت در موتورهای جستجو خواهد شد. بنابراین توجه به ویدیو یکی از برترین تکنیکهای سئو است که موجب بهبود وضعیت سایت خواهد شد.
۶- لینکسازی
لینکسازی یکی از قدیمیترین تکنیکهای سئو است. ساختار لینکهای وبسایت نیازمند یک رویکرد متمرکز و آگاهانه است. لینکسازی یک تکنیک قدیمی است اما هنوز هم میتواند موجب بهبود وضعیت وبسایت شود. لینک سازی باید قسمت اصلی جعبه ابزار سئو شما باشد. موتورهای جستجو به لینکها اهمیت ویژهای میدهند. کیفیت لینک، مقصد و… همگی حائز اهمیت هستند.
بیشترین تمرکز روی به دست آوردن یک لینک “باکیفیت” است. لینکدهی بین صفحات مختلف وببسایت، پستها، پروفایل رسانههای اجتماعی و… همگی میتوانند تاثیر مثبتی در پی داشته باشند.
۷- سرعت سایت روی موبایل
امروزه سرعت سایت یک عامل مهم رتبهبندی در جستجوهای گوگل است. اگر شما در صنعت پر رقابتی هستید، حتما سرعت وبسایت خود را به طور متداول بررسی کنید. سرعت سایت میتواند وبسایت شما را تا حد مطلوبی از رقبا متمایز کند و در نهایت منجر به افزایش نرخ تبدیلات و فروش شود.
در هر نوع وبسایت، سرعت یک فاکتور بسیار مهم است. سرعت بارگذاری پایین، موجب از دست رفتن نرخ تبدیلات خواهد شد. گوگل در ماه ژوئیه ۲۰۱۸ علنا اعلام کرد که سرعت یک عامل مهم در رتبه بندی وبسایتها است. این تغییر در الگوریتمهای گوگل به نام Speed Update و برای جستجوی تلفن همراه طراحی شده است.
تصویر بالا مربوط به نتایج حاصل از تست سرعت سایت روی موبایل است. بررسی مداوم و آزمودن سرعت سایت روی نسخه دسکتاپ و موبایل و تلاش برای بارگذاری هرچه سریعتر به یکی از تکنیکهای سئو تبدیل شده است.
۸- تجربه کاربری
تجربه کاربری موضوع بسیار مهمی است. این مورد هم برای بازدیدکنندگان و هم برای موتورهای جستجو از اهمیت ویژهای برخوردار است به طوری که تجربه کاربری در حال تبدیل شدن به یک فاکتور مهم در رتبهبندی گوگل است. برای درک این موضوع یک وبسایت با محتوای عالی را در نظر بیرید که قدیمی و گیجکننده است. این محتوا بخاطر نامناسب بودن وبسایت ارزش خود را از دست خواهد داد.
امروزه توجه به تجربه کاربری به یکی از مهمترین تکنیکهای سئو تبدیل شده است. تقریبا تمام تکنیکهای سئو که در این مقاله ذکر شد به استثنای لینکسازی، همگی به تجربه کاربری باز میگردند. سرعت سایت، شخصیسازی سئو، ارائه ویدیو برای درک بهتر موضوعات و… همگی موجب ایجاد بهترین تجربه برای کاربر خواهند شد. تجربه کاربری نیز مانند سئو بسیار مهم است چون وجود یک سایت کاربر پسند همیشه در دسترس و دارای محتوای با کیفیت، الزامی است.
نوآوری و پیشرفتهای تکنولوژیکی که در آینده تجربه میکنیم بسیار هیجانانگیز خواهند بود، و همانطور که میدانید دنیای بروزرسانی و الگوریتمها در حال تغییر و پیشرفت است بنابراین با برنامهریزی خوب، استراتژی و تعهد باید به روند روبه رشد سئوی سایت کمک کنیم.
برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.